Wiele osób jeszcze w 2019 roku zdawało maturę w tzw. starej formule. Dotyczy to absolwentów liceów z lat 2005-2014 i techników z lat 2006-2015.
I co się stało ku zaskoczeniu absolwentów liceów, którym nie udało się uzyskać świadectwa maturalnego w 2019 roku? Czytaj dalej
Ku przestrodze czyli ile lat ważne są zdane egzaminy maturalne, w sytuacji kiedy nie uzyskałeś świadectwa maturalnego?
Dostałam takie zapytanie (dostaję je średnio raz w tygodniu i za każdym razem jest mi smutno, bo muszę przekazać złą wiadomość):
„Zdawałam maturę w 2014 roku i, niestety, nie zdałam tylko matematyki. Czy jeśli przystąpię do egzaminu maturalnego w 2020 roku, to będę musiała zdawać całą maturę od nowa?” – pyta czytelniczka naszego newslettera. Czytaj dalej
Czy muszę zdawać całą maturę od nowa jeśli potrzebuję zdać dodatkowy egzamin?
Czujesz, że stoisz w miejscu?
Przypomnę, że w kwestii zdawania matury po latach od ukończenia szkoły średniej najtrudniej jest podjąć decyzję. Samo przygotowanie i zdanie matury zajmuje rok, góra dwa lata. Natomiast proces decyzyjny potrafi trwać lat kilka, kilkanaście… nierzadko kilkadziesiąt.
Skąd ta dysproporcja?!
Z tym pytaniem zadzwoniłam do mojej znajomej psycholog on-line Elżbiety Kalinowskiej, która odpowiedziała mi w następujący sposób:
– Opór przed podjęciem wyzwania wynika z obawy, że efekt potencjalnego działania nie jest pewny. Czytaj dalej
Od chaosu informacyjnego do sukcesu maturalnego
Etap drugi – plan działań
Już wiesz, że matura jest Ci potrzebna, lecz co począć z obawą przed nieznanym i brakiem wiary w swoje możliwości? Nasi uczniowie często pytają, jak poradzić sobie ze strachem, czy dadzą radę…?
Pomocnik decyzji maturalnej
Etap pierwszy – decyzja
Po poprzednim wpisie blogowym, a właściwie vlogowym pt. Decyzja, która zapewnia spokój dostałam sporo pytań: jak przeprowadzić proces decyzyjny dotyczący zdawania (lub niezdawania) matury po latach?
Postanowiłam więc przygotować „pomocnik”.
Bardzo dobrze wiem, jak trudno zmierzyć się z decyzją o zdaniu matury po latach. Po głowie łomoczą różne myśli: czy dam radę, co powiedzą inni, jak się przygotować, czy można w tym wieku zdawać…?
Wymienione tu pytania to tylko wierzchołek góry lodowej, dlatego proponuję kategoryzację problemów i podział procesu decyzyjnego na trzy zasadnicze etapy, które pomogą uporać się z przenoszonym problemem matury raz a dobrze. Czytaj dalej
Decyzja, która zapewni spokój…
W przypadku większości osób, które do matury podchodzą po latach od ukończenia szkoły, najwięcej czasu nie zajmują przygotowania i nauka, ale proces decyzyjny.
Zdawać? Nie zdawać? Oto jest pytanie?
Niektórzy ten konflikt noszą w sobie przez lata; czasem kilka, czasem kilkanaście, a czasem kilkadziesiąt. Matura powraca jak zaległa sprawa do rozwiązania, jak bumerang. Każdego roku ożywają wspomnienia, czasem przykre, choć nie ma reguły, bo ilu maturzystów tyle życiorysów…
Z doświadczeń moich uczniów wiem, że takie “boksowanie” się z myślami:
Nieludzkie plany Centralnej Komisji Egzaminacyjnej czy brak świadomości?
Uwaga! Bardzo ważne, ale tylko dla zdających w tak zwanej starej formule.
Wszystko wydawało się jasne. Egzaminy z poszczególnych przedmiotów maturalnych ważne są przez pięć lat od momentu zdania. Niestety, wiele wskazuje na to, że przepis ten może przestać dotyczyć maturzystów zdających wg tzw. starej formuły. Czytaj dalej
Matura 2020 – pora podjąć decyzję!
Aktualny wpis maturalny znajdziesz klikając: Matura 2023
Jak w przyszłym roku będzie wyglądał egzamin maturalny dla absolwentów szkół średnich sprzed lat? W 2020 po raz ostatni spotkamy się z dwoma formułami egzaminu maturalnego. W tzw. starej formule będą go zdawać absolwenci techników, lecz tylko ci, którzy szkołę kończyli pomiędzy 2006 a 2015 rokiem. Przeważająca część maturzystów – w tym wszyscy absolwenci liceów – będzie zdawać egzaminy wg tzw. nowej formuły, wprowadzonej w liceach w 2015 (absolwentów techników zaczęła obowiązywać rok później).
Jakie są podobieństwa i czym różnią się stara i nowa formuła egzaminu? Czytaj dalej
Mam prehistoryczną maturę; by zacząć studia muszę zdać maturę jeszcze raz?
Z takim problemem stykają się osoby, które często mają za sobą studia, ale myślą o kolejnych, które maturę zdawały przed reformą edukacji, po ukończeniu czteroletniego liceum lub pięcioletniego technikum (ostatni taki egzamin odbył się w 2004 roku dla absolwentów ogólniaków i w 2005 dla absolwentów techników). Przepustką na uczelnię nie było wtedy świadectwo dojrzałości, ale egzaminy wstępne organizowane przez uczelnie. Po reformie edukacji i wprowadzeniu nowej – testowej – matury oceny ze starej matury miały być przeliczane na punkty procentowe i porównywane z rezultatami “młodych” maturzystów. Okazuje się jednak, że część uczelni nie respektuje tych zasad. Sprawą zainteresował się Rzecznik Praw Obywatelskich, a opisała “Gazeta Wyborcza”.